International Conference
Call for Papers
wozzeck100
Composing | Publishing | Performing Opera, 1918–1939
mdw – University of Music and Performing Arts Vienna
Alban Berg Foundation Vienna
Vienna State Opera
Vienna, April 9–11, 2026
On December 14, 1925, Alban Berg's opera Wozzeck was given its world premiere at the Berlin State Opera. It was the culmination of a lengthy process involving numerous individuals, groups, and institutions – from Berg’s initial search for a subject through various stages of composition, to the preparation and production of the performance material and negotiations with theaters, in which the Viennese publisher Universal Edition played a pivotal role, to the musical and scenic realization on stage.
On the occasion of the 100th anniversary of its premiere, the conference "wozzeck100: Composing | Publishing | Performing Opera, 1918–1939" aims to explore the complex interactions between the numerous individuals and institutions involved. These interactions were not only integral to the genesis of a work and its sources but also reflect the social, economic, and political conditions that shaped the vibrant opera culture during the interwar period. The conference thus widens the discussion far beyond Alban Berg, Wozzeck, Lulu, and Universal Edition Vienna to consider a broader range of topics such as:
The effects of political and social conditions upon opera production, including new notions of freedom and democracy, the rise of authoritarian regimes, censorship, and emigration and exile.
The challenges and opportunities of new media from recording, radio, and film, as well as the corollaries for transmedial marketing and distribution.
The institutional frameworks of public and privately managed opera houses and their effect upon repertoire, casting, staging, and public outreach.
The conference is closely related to the FWF-funded research project "Composing | Publishing | Performing Opera: The Making of Alban Berg’s Wozzeck and Lulu" (Alban Berg Foundation Vienna), which is devoted to investigating and documenting the creation of Alban Berg’s two operas within the broader cultural context of the period. A central part of this project includes the publication of relevant documents in the database of the Alban Berg Foundation.
The conference, in German and English, envisions 20-minute presentations, follow-up discussions, and the timely publication of a conference report based on contributions submitted by April 30, 2026.
Please submit an abstract (max. 250 words) and a short biography (max. 150 words) by June 6, 2025, to wozzeck100@albanbergstiftung.at. The selection of contributions will be made by July 2025.
For questions, feel free to contact Annaktrin Babbe (babbe@albanbergstiftung.at) and Nastasia Heckendorff (heckendorff@albanbergstiftung.at).
Idea and concept: Annkatrin Babbe, Martin Eybl, Nastasia Heckendorff
Chair of the research project: Martin Eybl
Download Call for Papers (English)
Download Call for Papers (Deutsch)
Workshop MUSICAL PRACTICE / KULTURELLES HANDELN / MUSICKING, Dezember 4–5, 2023
In Kooperation mit der Alban Berg Stiftung und im Zusammenhang mit dem FWF-Forschungsprojekt „Composing | Publishing | Performing: The Making of Alban Berg’s Wozzeck and Lulu“ (Laufzeit 2023–2026) veranstaltet die Universität für Musik und darstellende Kunst Wien (Institut für Musikwissenschaft und Interpretationsforschung) am 4. und 5.12.2023 einen Workshop zum Thema MUSICAL PRACTICE / KULTURELLES HANDELN / MUSICKING.
Musikgeschichte kann als eine Geschichte von Werken und ihren Urheberinnen und Urheber betrachtet werden oder als eine Geschichte von Diskursen über Musik. Betrachtet man dagegen die Handlungen, durch die Musik entsteht, verbreitet wird und erklingt, kommen weitere Akteurinnen und Akteure in den Blick, die in der Musikforschung der vergangenen Jahre zunehmend Interesse fanden. Konzepte der in der Philosophie und Soziologie entwickelten Praxeologie gaben insbesondere der Opernforschung, der musikalischen Genderforschung und der Forschung zu musikalischer Geselligkeit neue Impulse.
Der Workshop nimmt Positionen einer sehr vielfältigen Debatte in den Blick. Fünf ausgewählte Texte werden diskutiert. Teilnehmerinnen und Teilnehmer erhalten sie nach Anmeldung digital zugesandt und werden ersucht, diese Aufsätze vorab zu lesen, um sich aktiv an den Gesprächen beteiligen zu können.
Anmeldung erforderlich: Bitte bis spätestens 24.11.2023 bei Johannes Fiebich (fiebich@mdw.ac.at).
Ort: 1010 Wien, Seilerstätte 26, Festsaal
Programm:
Montag, 4.12.
14:30 Begrüßung, kurze Projektpräsentation (Martin Eybl, Annkatrin Babbe, Nastasia Heckendorff)
15:00 Rode-Breymann, Susanne: „Alexander Zemlinskys Kreidekreis im Kontext der China-Rezeption in den Zwischenkriegsjahren“, in: Polyphonie und Hybridität – Musikaustausch zwischen China und Europa, hrsg. von Xuan Fang, Berlin 2022 (Studien zu Musik und Gender), S. 197–228 (Susanne Rode-Breymann)
16:45 Reckwitz, Andreas: „Grundelemente einer Theorie sozialer Praktiken“, in: Zeitschrift für Soziologie 32.4 (2003), S. 282–301, neuerlich in: ders., Unscharfe Grenzen. Perspektiven der Kultursoziologie, Bielefeld 2008, S. 97–130 (Annkatrin Babbe, Nastasia Heckendorff)
Dienstag, 5.12.
09:30 Schatzki, Theodore: “Art Bundles,” in: Artistic Practices. Social Interactions and Cultural Dynamics, hrsg. von Tasos Zembylas, London 2014, S. 17–31 (Melanie Unseld)
11:30 Appel, Bernhard R.: „Sechs Thesen zur genetischen Kritik kompositorischer Prozesse“, in: Musiktheorie. Zeitschrift für Musikwissenschaft 20.2 (2005), S. 112–122 (Martin Eybl)
14:30 Rempe, Martin/Nathaus, Klaus: „Introduction: Musicking in Twentieth Century Europe“, in: dies. (Hrsg.): Musicking in Twentieth Century Europe: A Handbook, Berlin 2020, S. 3–30 (Gesa Finke)
16:30 Schlussdiskussion
Veranstalter:
Universität für Musik und darstellende Kunst Wien, Institut für Musikwissenschaft und Interpretationsforschung, FWF-Forschungsprojekt „Composing | Publishing | Performing: The Making of Alban Berg’s Wozzeck and Lulu“ (Laufzeit 2023–2026) in Kooperation mit der Alban Berg Stiftung